Alt til familien

DinFamilieSide

Alt til familien

DinFamilieSide

Barnet

Børneværelset skal være et frirum

Trygge og frigørende rammer er essentielt for børns trivsel og udvikling. Derfor er det vigtigt, at vi som forældre stimulerer børnene og placerer dem i omgivelser, der opfordrer dem til at være helt sig selv og lade fantasien få frit spil. En måde at gøre det på er gennem indretningen af børneværelset. Få gode råd til, hvordan du bedst tilgodeser dit barns behov, lige her.

Hyggestunder på børneværelset

En god måde at skabe tryghed på er at skabe rammerne for hyggelige stunder på børneværelset. Især fælles hyggestunder skaber tryghed hos barnet. Indret for eksempel et hyggehjørne med en tidløs gyngestol fyldt med tæpper og puder. Gyngestole har atter vundet indpas i indretningstendenserne i danske hjem, blandt andet fordi den er perfekt til godnatlæsningen eller andre stunder, der kræver en helt særlig form for nærvær. Øjeblikke som disse er typisk med stil at styrke båndet mellem forælder og barn.

Barnet i fokus

Når det kommer til indretningen af børneværelset, skal man huske på, at det skal imødekomme barnets behov – ikke forældrenes. Lyt til barnet, og forsøg at imødekomme hans eller hendes ønsker. Det er ikke så vigtigt, om rummet passer ind i tidens indretningstendens, det handler i højere grad om at tilpasse det til det enkelte barn. Så opbygger barnet nemlig med stor sandsynlighed et tilhørsforhold til værelset, og vil føle, at det er hans eller hendes helt eget frirum.

Børn er forskellige

Det er dog vigtigt at huske på, at børn har forskellige personligheder og derfor også forskellige behov. Disse personligheder og behov kommer blandt andet til udtryk gennem barnets brug af værelset. Nogle har allerede i en tidlig alder brug for frirum og privatliv og vil derfor bruge værelset meget, mens andre foretrækker at lege der, hvor forældrene er. Her handler det om at kende sit barns behov og imødekomme disse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *